ΑΣΤΕΡΙΑ ΣΑΜΟΥΕΛΙΑΝ

Ελληνική Οπερα στα Αρχεία της Λυρικής Σκηνής

Εισαγωγή

Η Εθνική Λυρική Σκηνή λειτούργησε από το 1939 μέχρι το 1944 σαν παράρτημα του Εθνικού Θεάτρου. Το 1944 αποσπάστηκε από το Εθνικό Θέατρο και από τότε λειτουργεί σαν ανεξάρτητος καλλιτεχνικός οργανισμός με εξαίρεση τα χρόνια της δικτατορίας, κατά τα οποία είχε υπαχθεί στον Οργανισμό Κρατικών Θεάτρων Ελλάδος.

Από το 1944 που ιδρύθηκε επίσημα με το Ν. 1410/9-5-44 λειτούργησε σαν Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου μέχρι το 1994. Από το 1995 μέχρι σήμερα λειτουργεί σαν Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2273/27-12-94.

Μέχρι το 1995 δεν είχε διαπιστωθεί η ανάγκη δημιουργίας αρχείου στην Ε.Λ.Σ. Με την ιδιωτικοποίηση όλα όσα αφορούσαν στη λειτουργία της σαν Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου μετατράπηκαν δια μιας σε αρχειακό υλικό. Συγκεντρώθηκαν ακατάστατα και χωρίς σύστημα στο κτίριο της Ε.Λ.Σ. στην οδό Τζαβέλλα 25 όπου ταξινομούνται σταδιακά.

Σταδιακά συμπληρώνονται επίσης οι ελλείψεις του αρχείου γιατί απαιτείται χρόνος και για να προσδιοριστούν οι πηγές και χρήμα για να ανακτηθούν τα στοιχεία.

 

Η Ελληνική Πολιτεία απέναντι στους Έλληνες δημιουργούς

Αναζητώντας τους Έλληνες δημιουργούς μέσα στο Ιστορικό Αρχείο της Ε.Λ.Σ. εξετάζουμε πρώτα τη στάση της Πολιτείας απέναντι στην Ελληνική παραγωγή έργων μελοδραματικής τέχνης, μέσα στα νομικά κείμενα.

Στο 2ο άρθρο του Ν. 1410/1944 που απέσπασε και την Εθνική Λυρική Σκηνή από το Εθνικό Θέατρο ορίζεται:

“Σκοπός της Εθνικής Λυρικής Σκηνής είναι η ανάπτυξη και προαγωγή του μουσικού θεάτρου και της μελοδραματικής τέχνης”.

Δεν γίνεται δηλαδή καμία διάκριση μεταξύ ελληνικής και ξένης παραγωγής μουσικών έργων.

Δεκαέξι χρόνια αργότερα στο Β.Δ. 139/1961 διαβάζουμε:

Άρθρο 1

Σκοπός της Εθνικής Λυρικής Σκηνής είναι κατά το άρθρο 2 του Ν. 1410/1944, η ανάπτυξη και προαγωγή του Μουσικού Θεάτρου και της Μελοδραματικής Τέχνης.

Ειδικότερα είναι :

α) Η διάδοση και ανάπτυξη της Μελοδραματικής Τέχνης δια της διδασκαλίας ελληνικών ή ξένων αξιόλογων λυρικών έργων (μελοδραματικών) και συμφωνικών συνθέσεων.

δ) Η αναβάθμιση ελληνικών και ξένων οπερεττικών έργων καλλιτεχνικού περιεχομένου”.

Εδώ υπάρχει σαφής διάκριση μεταξύ ελληνικής και ξένης δημιουργίας και μεταξύ έργων όπερας και οπερέττας. Η Πολιτεία αντιλαμβάνεται πλέον την ύπαρξη ελληνικών έργων και αποφασίζει την ενίσχυσή τους.

Σήμερα στον ισχύοντα Ν. 2273/1994 (Άρθρο 10 Παρ. 2 εδάφειο Β΄) αναφέρεται ανάμεσα στους σκοπούς της Ε.Λ.Σ. “Η μελέτη, έρευνα, σκηνική διδασκαλία και παρουσίαση μελοδραματικών και χορευτικών έργων Ελλήνων δημιουργών”.

Υπάρχει σαφής αναφορά στους Έλληνες δημιουργούς και μάλιστα όχι μόνο όπερας ή οπερέττας αλλά και μπαλλέτου.

Παρατηρούμε επίσης ότι η σημερινή Λυρική Σκηνή δεν περιορίζεται μόνο στην παρουσίαση έργων επί σκηνής. Θέλει να προχωρήσει στη μελέτη και στην έρευνα του έργου των ελλήνων συνθετών. Σ’ αυτόν το τομέα το Ιστορικό Αρχείο είναι το ξεκίνημα.

Οι παραστάσεις των ελληνικών έργων

Το αρχείο δεν παρέχει πληροφορίες θέασης. Η εικόνα της αποδοχής του κοινού παρέχεται από τη μελέτη του ρεπερτορίου γιατί είναι βέβαιο ότι η επιλογή των έργων ρεπερτορίου γίνεται κυρίως με γνώμονα τις καλλιτεχνικές και οικονομικές δυνατότητες καθώς και τις προτιμήσεις του κοινού.

Από τη μελέτη του ρεπερτορίου προκύπτει ότι ο Καλομοίρης είναι ο δημιουργικότερος και δημοφιλέστερος έλληνας συνθέτης όπερας. Έχουν ανέβει συνολικά έξι έργα του Καλομοίρη – πέντε όπερες και ένα μπαλλέτο – τουλάχιστον σε δύο καλλιτεχνικές περιόδους το καθένα. Το δακτυλίδι της Μάνας είναι η μόνη ελληνική όπερα που έχει παιχτεί σε έξι διαφορετικές καλλιτεχνικές περιόδους στη Λυρική.

Δεύτερος σε εμφανίσεις έρχεται ο Σαμάρας. Έχουμε οκτώ συνολικά ανεβάσματα πέντε διαφορετικών έργων του Σαμάρα. Κανένα έργο του όμως δεν ανέβηκε σε περισσότερο από δύο καλλιτεχνικές περιόδους.

Για να αποκτήσουμε μια εικόνα των μεγεθών ότι στους ξένους συνθέτες έρχεται πρώτος ο Verdi με 128 συνολικά εμφανίσεις στο ρεπερτόριο μας. Το πιο πολυπαιγμένο έργο του είναι η Traviata, που έχει παιχτεί συνολικά σε 31 διαφορετικές καλλιτεχνικές περιόδους.

Δεύτερος έρχεται ο Puccini με 71 συνολικά εμφανίσεις στο ρεπερτόριο της Ε.Λ.Σ. Ενώ δεύτερο έργο σε ανεβάσματα έρχεται Ο Κουρέας της Σεβίλλης του Rossini, που έχει παιχτεί συνολικά σε 28 διαφορετικές καλλιτεχνικές περιόδους.

Δηλαδή Traviata και Κουρέας της Σεβίλλης εμφανίζονται στη σκηνή της Λυρικής κατά μέσο όρο μια φορά στα δύο χρόνια.

Στην οπερέττα τα πράγματα είναι διαφορετικά. Στην ιστορία της λυρικής έχουν ανέβει 30 συνολικά οπερέττες από τις οποίες μόνον οι επτά είναι ελληνικές. Εδώ όμως τα πρωτεία κατέχει ένας έλληνας συνθέτης ο Θεόφραστος Σακελλαρίδης. Τέσσερα έργα του Σακελλαρίδη -τρεις οπερέττες και μία όπερα – έχουν εμφανιστεί στη σκηνή της Λυρικής σε 35 διαφορετικές καλλιτεχνικές περιόδους. Ανάμεσα σ’ αυτά Ο Βαφτιστικός έχει ανέβει πάνω από είκοσι πέντε φορές ενώ ξένες οπερέτες όπως η Εύθυμη χήρα του Lehar, Κοντέσα Μαρίτσα και η Πριγκίπισσα της Τσάρντας του Kalman και Νυχτερίδα του J. Strauss που έχουν μεγάλη δημοτικότητα έχουν παιχτεί περίπου σε οκτώ έως δέκα διαφορετικές καλλιτεχνικές περιόδους η κάθε μια.

Τρίτη δραστηριότητα της Ε.Λ.Σ. είναι το μπαλλέτο. Ελληνικά έργα για μπαλλέτο είναι σπάνια. Οι έλληνες χορογράφοι όμως χρησιμοποιούν κομμάτια ελλήνων συνθετών που τους εμπνέουν και έχουν δημιουργήσει πλήθος χορογραφιών. Το μόνο ολοκληρωμένο και διάσημο έργο για μπαλλέτο σε όλο τον κόσμο είναι ο Ζορμπάς του Μίκη Θεοδωράκη. Ο Ζορμπάς όμως δεν είναι έργο που γράφτηκε από τον συνθέτη για να χορογραφηθεί, αλλά είναι μια συρραφή από διάφορες συνθέσεις του Θεοδωράκη.

Ως προς τα Ελληνικά χορωδιακά έργα η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει παρουσιάσει μέχρι σήμερα μόνο το ορατόριο Άγιος Παύλος του Πετρίδη, ενώ ως προς τα ξένα, το ρέκβιεμ του Verdi πέντε φορές και από μία φορά τα ρέκβιεμ των Mozart, Dvor’ ak και Lloyd Weber.

Στο περιθώριο της δραστηριότητας της Εθνικής Λυρικής σκηνής ανήκουν εκδηλώσεις όπως συναυλίες και ρεσιτάλ τραγουδιού. Και σ’ αυτές τις εκδηλώσεις εκτελούνται έργα ελλήνων συνθετών, δηλαδή αποσπάσματα από όπερες, τραγούδια από οπερέττες και άλλες συνθέσεις.

Η απόλυτη τεκμηρίωση των παραπάνω πληροφοριών θα γίνει στη φάση εκκαθαρίσεως των εγγράφων του αρχείου. Όμως δεν αναμένεται η πραγματικότητα να διαφοροποιείται αισθητά από την κατάσταση που περιέγραψα και να ανακαλύψουμε περισσότερα ελληνικά έργα ή αγνοημένες παραστάσεις.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε μια ενδυνάμωση της ελληνικής παρουσίας στο ρεπερτόριο της Ε.Λ.Σ.

Δηλαδή τεσσάρων ελληνικών έργων την καλλιτεχνική περίοδο 1996-97 και έξι Ελληνικών έργων την καλλιτεχνική περίοδο 1997-98. Το αποκορύφωμα ήταν η καλλιτεχνική περίοδος 1998-99 όπου είχαμε 4 καινούργιες ελληνικές όπερες σε παγκόσμια Πρώτη.

Συγκεκριμένα: Οι Δραπέτες της Σκακιέρας του Κουρουπού, Ο Μαέστρος Κονμπραβούρα του Γ. Δροσίνη, Η Μάσκα του Κόκκινου του Δ. Μαραγκόπουλου και Το Δάκρυ του Φεγγαριού του Ν. Ξανθούλη.

Βέβαια παρά τις αγαθές προθέσεις της Πολιτείας και της Λυρικής για ενίσχυση των Ελλήνων δημιουργών οι θεατές παραμένουν ακόμη διστακτικοί ιδιαίτερα απέναντι στους πρωτοεμφανιζόμενους συνθέτες. Ίσως χρειάζεται οι Έλληνες συνθέτες να πείσουν όχι μόνο τη Λυρική για να

ανεβάσει τα έργα τους αλλά και το κοινό για να τα αποδεχτεί.

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α΄

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ Της

ΕΘΝΙΚΗΣ ΛΥΡΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ

 

1. Προγράμματα των παραστάσεων της Ε.Λ.Σ. από το 1940 μέχρι σήμερα.

    1. Αφίσες παραστάσεων δεκαετίας 1990. (Υπό ταξινόμηση).

    2. Έντυπα, διαφημιστικό υλικό δεκαετίας 1990.(υπό ταξινόμηση)

    3. Δημοσιεύματα – κριτικές (συγκεντρωμένα προς ταξινόμηση)

    4. Φωτογραφικό υλικό (μερικά συγκεντρωμένο και ταξινομημένο, μερικά υπό αναζήτηση)

    5. Μακέτες σκηνικών και ενδυμασιών (στο στάδιο της συγκέντρωσης)

    6. Έγγραφα της εικοσαετίας 1975 –1994. (στο στάδιο εκκαθάρισης).

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β΄

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΛΥΡΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ

1. Παροχή πληροφοριών και στοιχείων σχετικών με το ανέβασμα των έργων στα τμήματα της Ε.Λ.Σ. και στους συνεργαζόμενους καλλιτέχνες για χρηστικούς λόγους (επαναλήψεις έργων, σύνταξη προγραμμάτων κ.λ.π.)

2. Παροχή βοήθειας σε φοιτητές που εκπονούν μελέτες σχετικές με την όπερα, την οπερέττα, με συνθέτες, παραστάσεις και άλλα συναφή θέματα.

    1. Συνεργασία με διάφορους φορείς που σχετίζονται με την έρευνα για το θέατρο και τη μουσική.

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Γ΄

ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ

 

1942-43 ΛΕΒΙΔΗΣ : Ο βοσκός και η νεράιδα [Μπαλέτο]

ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : Πρωτομάστορας [Όπερα]

1943-44 : ΣΑΜΑΡΑΣ : Ρέα [Όπερα]

ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : Πρωτομάστορας [Όπερα]

ΠΕΤΡΙΔΗΣ : Ο Πραγματευτής [Μπαλλέτο]

1944-45 : ΠΕΤΡΙΔΗΣ : Ο Πραγματευτής [Μπαλλέτο]

Ελληνικό Μουσικό Απόγευμα

1945-46 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Βαφτιστικός [Οπερέττα]

ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : :Ανατολή [Όπερα] ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΗ

ΣΚΛΑΒΟΣ : Αετός [Μπαλλέτο]

ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : Ο θάνατος της αντρειωμένης [Μπαλλέτο]

ΣΑΜΑΡΑΣ : Κρητικοπούλα [Οπερέττα]

1946-47 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Βαφτιστικός [Οπερέττα]

ΣΚΛΑΒΟΣ : Λεστενίτσα [Όπερα]

ΣΑΜΑΡΑΣ : Κρητικοπούλα [Οπερέττα]

ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : Ο θάνατος της αντρειωμένης [Μπαλλέτο]

ΣΚΛΑΒΟΣ : Αετός [Μπαλέττο]

1947-48 : ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : Πρωτομάστορας [Όπερα]

ΝΕΖΕΡΙΤΗΣ : Βασιλιάς ανήλιαγος [Όπερα]

ΣΚΛΑΒΟΣ : Λεστενίτσα [Όπερα]

ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

Αποσπάσματα Ελληνικών έργων στο Ρεσιτάλ της Ε. Νικολαϊδου

1948-49 : ΝΕΖΕΡΙΤΗΣ : Βασιλιάς ανήλιαγος [Όπερα]

ΓΙΑΓΚΑΚΗΣ : Ταρτούφοι [Όπερα]

Αποσπάσματα Ελληνικών έργων στο Ρεσιτάλ του Ν. Μοσχονά και στον εορτασμό 25ης Μαρτίου.

1949-50 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Περουζέ [Όπερα]

ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : Το δακτυλίδι της μάνας [Όπερα]

ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ: Η γυναίκα του δρόμου [Οπερέττα]

1950-51 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : Το δακτυλίδι της μάνας [Όπερα]

ΛΑΥΡΑΓΚΑΣ : Διδώ [Όπερα]

ΛΑΥΡΑΓΚΑΣ : Φακανάπας [Όπερα]

ΠΕΤΡΙΔΗΣ : Άγ. Παύλος [Ορατόριο]

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΗ

ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : Ξωτικά Νερά [Όπερα]

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΗ

ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : Ο θάνατος της αντρειωμένης

[Μπαλλέτο]

ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Στα παραπήγματα [Οπερέττα]

ΝΕΖΕΡΙΤΗΣ : Βασιλιάς ανήλιαγος [Όπερα]

1951-52 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

ΛΑΥΡΑΓΚΑΣ : Διδώ [Όπερα]

ΛΑΥΡΑΓΚΑΣ : Φακανάπας [Όπερα]

1952-53 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

Αποσπάσματα Ελληνικών έργων στον Εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου.

1953-54 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

1954-55 : ---------

1955-56 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

Αποσπάσματα Ελληνικά έργων στον Εορτασμό της 25ης Μαρτίου.

1956-57 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

ΣΑΜΑΡΑΣ : Η πριγκίπισσα της Σασσώνος

[Οπερέττα]

Αποσπάσματα Ελληνικών έργων στον Εορτασμό της Εθνικής Ανεξαρτησίας

1957-58 : ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : Το δακτυλίδι της μάνας [Όπερα]

ΠΕΤΡΙΔΗΣ : Ο Πραγματευτής [Μπαλλέτο]

Αποσπάσματα Ελληνικών έργων στον Εορτασμό της Εθνικής Ανεξαρτησίας

1958-59 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

1959-60 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Στα παραπήγματα [Οπερέττα]

ΣΚΛΑΒΟΣ : Κασσιανή [Όπερα]

ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

1960-61 : ΒΑΡΒΟΓΛΗΣ : Το απόγευμα της αγάπης [Όπερα]

ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Στα παραπήγματα [Οπερέττα]

ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

1961-62 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Στα παραπήγματα [Οπερέττα]

ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Χριστίνα [Οπερέττα]

ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : Κωνσταντίνος Παλαιολόγος [Όπερα]

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΗ

1962-63 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Χριστίνα [Οπερέττα]

ΣΑΜΑΡΑΣ : Μάρτυς [Όπερα]

1963-64 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Χριστίνα [Οπερέττα]

    1. : ----------

1965-66 : ΣΚΛΑΒΟΣ : Κρίνο στ’ ακρογιάλι [Όπερα]

ΠΑΛΛΑΝΤΙΟΣ : Όνειρο [Μπαλλέτο]

1966-67 : ΒΑΡΒΟΓΛΗΣ : Το απόγευμα της αγάπης [Όπερα]

ΣΙΣΙΛΙΑΝΟΣ : Ταναγραία [Μπαλλέτο]

    1. : ----------

1968-69 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

1969-70 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

1970-71 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

ΝΕΖΕΡΙΤΗΣ : Ηρώ και Λέανδρος [Όπερα]

1971-72 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : Κωνσταντίνος Παλαιολόγος [Όπερα]

1972-73 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

1973-74 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : Το δακτυλίδι της μάνας [Όπερα]

1974-75 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

1975-76 : ΞΗΡΕΛΛΗΣ : Ανοιξιάτικο Παραμύθι [Όπερα]

ΣΚΛΑΒΟΣ : Κασσιανή [Όπερα]

1976-77 : ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : Το δακτυλίδι της μάνας [Όπερα]

ΣΙΣΙΛΙΑΝΟΣ : Παραβολή [Μπαλλέτο]

1977-78 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέτα]

ΞΕΝΑΚΗΣ : Αντίχθονα [Μπαλλέτο]

ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ : Καπετάν Ανδρέας Ζέππος [Μπαλλέτο]

ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ : Καταραμένο φίδι [Μπαλλέτο]

1978-79 : ΣΑΜΑΡΑΣ : Φλώρα Μιράμπιλις [Όπερα]

ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

ΚΟΥΡΟΥΠΟΣ : Abstr Acte [Μπαλλέτο με τη μουσική

του Κουρουπού]

ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ : Ζορμπάς, Ηλέκτρα, Μυθολογία,

[Μπαλλέτο]

1979-80 : ΞΗΡΕΛΛΗΣ : Ανοιξιάτικο παραμύθι [Όπερα]

ΣΑΜΑΡΑΣ : Φλώρα Μιράμπιλις [Όπερα]

ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ : Ζορμπάς, Ηλέκτρα, Μυθολογία,

[Μπαλλέτο]

    1. :
    1. :

1982-83 : ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : Το δακτυλίδι της μάνας [Όπερα]

1983-84 : ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Πύρινο Άρμα [Μπαλλέτο με τη

μουσική του Παπαθανασίου]

1984-85 : ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ: Οι απάχηδες των Αθηνών [Οπερέττα]

ΣΚΑΛΚΩΤΑΣ :10 Μουσικά σκίτσα για Μπαλλέτο με τη Μουσική του Σκαλκώτα]

ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Πύρινο Άρμα [Μπαλλέτο με τη

Μουσική του Παπαθανασίου]

1985-86 : ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ: Οι Απάχηδες των Αθηνών [Οπερέττα]

1986-87 : ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ: Οι Απάχηδες των Αθηνών [Οπερέττα]

ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ : Κώστας Καρυωτάκης [Όπερα]

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΗ

1987-88 : ΣΙΣΙΛΙΑΝΟΣ : Φωτιά [Όπερα]

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΗ

ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ : Ζορμπάς [Μπαλλέτο]

ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Πύρινο Άρμα [Μπαλλέτο με τη

Μουσική του Παπαθανασίου]

1988-89 : ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ : Ζορμπάς [Μπαλλέτο]

1989-90 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ : Αραμπώ [Όπερα]

ΚΟΥΚΟΣ : Ο Κονρουά και οι κόπιες του [Όπερα]

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΗ

ΣΚΗΝΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ : Ζορμπάς [Μπαλλέτο]

1990-91 : ΚΟΥΚΟΣ : Ο Κονρουά και οι κόπιες του [Όπερα]

ΚΟΥΝΑΔΗΣ : Ο Γυρισμός [Όπερα]

ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ: Οι απάχηδες των Αθηνών [Οπερέττα]

ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Ρίζες [Μπαλλέτο με τη μουσική ]

του Παπαθανασίου

ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΙΔΗ: Μιθίαμβοι [ Μπαλλέτο]

1991-92 : ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ:Απάχηδες των Αθηνών [Οπερέττα]

ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Ρίζες [Μπαλέτο με τη μουσική του

Παπαθανασίου]

Συναυλία αφιερωμένη σε Έλληνες συνθέτες στο ΟΜΜΑ

1992-93 : ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Ρίζες [Μπαλλέτο με τη μουσική του

Παπαθανασίου]

ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΙΔΗ: Μυθίαμβοι [Μπαλλέτο]

1993-94 : ΣΙΣΙΛΙΑΝΟΣ : Φωτιά [Όπερα]

ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ : Ζορμπάς [Μπαλλέτο]

Αφιέρωμα στο έντεχνο Ελληνικό τραγούδι.

1994-95 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : Παραλλαγές στο λευκό [Μπαλλέτο με

Αποσπάσματα Ελληνικών έργων σε συναυλία

1995-96 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ : Viva la vida [Όπερα]

Αποσπάσματα Ελληνικών έργων σε συναυλία

1996-97 : ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ : Βαφτιστικός [Οπερέττα]

ΚΟΥΚΟΣ : Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας [Όπερα]

ΜΠΑΛΤΑΣ : Ευτυχισμένος πρίγκηπας [Μουσικό

Παραμύθι]

ΑΣΤΡΙΝΙΔΗΣ : Στο Χριστό, στο κάστρο [Συμφωνικό

Διήγημα]

1997-98 : ΚΟΥΝΑΔΗΣ : Γυρισμός [Όπερα]

ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ : Ξωτικά Νερά [Όπερα]

ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ : Ζορμπάς [Μπαλλέτο]

ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ : Καταραμένο φίδι [Μπαλλέτο σε

Μουσική Χατζιδάκι]

ΣΚΑΛΚΩΤΑΣ : Σονατίνα Αριθμός 2 για βιολί και

πιάνο, Παραλλαγές σ’ ένα τραγούδι

[Μπαλλέτο σε μουσική Σκαλκώτα]

ΔΡΑΓΑΤΑΚΗΣ : Πηνελόπη ή η Αναμονή [Μπαλλέτο ]

1998-99 : ΚΟΥΡΟΥΠΟΣ : Οι δραπέτες της σκακέρας [Όπερα]

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΗ

ΜΑΡΑΓΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η μάσκα του κόκκινου [Όπερα]

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΗ

ΞΑΝΘΟΥΛΗΣ : Το δάκρυ του φεγγαριού [Όπερα]

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΗ

ΔΡΟΣΙΤΗΣ : Ο Μαέστρος Κονμπραβούρα [Όπερα]

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΗ

Αποσπάσματα Ελληνικού έργου σε συναυλία

1999-2000: ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ :Αντιγόνη [Όπερα] Συμπαραγωγή με το ΟΜΜΑ

ΣΑΜΑΡΑΣ : Ρέα [Όπερα]

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Δ΄

ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΘΕΤΩΝ

  • Αλεξιάδης Μηνάς

  • Αστρινίδης Νίκος

  • Βάρβογλης Μάριος

  • Βασιλειάδης Σώτος

  • Γιαγκάκης Αντώνης

  • Δραγατάκης Δημήτριος

  • Δροσίτης Γιάννης

  • Θεοδωράκης Μίκης

  • Καλομοίρης Μανώλης

  • Κούκος Περικλής

  • Κουνάδης Αργύρης

  • Κουρουπός Γιώργος

  • Λαυράγκας Διονύσης

  • Λεβίδης Δημήτρης

  • Μαραγκόπουλος Δημήτρης

  • Μπαλτάς Άλκης

  • Νεζερίτης Ανδρέας

  • Ξανθούλης Νίκος

  • Ξενάκης Γιάννης

  • Ξηρέλλης Τίτος

  • Παλλάντιος Μενέλαος

  • Παπαθανασίου Βαγγέλης

  • Πετρίδης Πέτρος

  • Σακελλαρίδης Θεόφραστος

  • Σαμάρας Σπύρος Φιλίσκος

  • Σισιλιάνος Γιώργος

  • Σκαλκώτας Νίκος

  • Σκλάβος Γιώργος

  • Χατζηαποστόλου Νίκος

  • Χατζιδάκις Μάνος

  • Χριστοδουλίδης Μιχάλης

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ε΄

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΔΟΙ ΧΩΡΙΣ ΕΡΓΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΘΕΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

Βάσει των μέχρι τώρα στοιχείων

1954 – 55

1964 – 65

1967 – 68

1980 – 81

1981 - 82